Livsmedelsanläggning-anmälan om registrering
Den här tjänsten kräver inloggningDu som vill starta en livsmedelsverksamhet ska ha kunskap om den verksamhet du vill bedriva. Du ska också ha kunskap i livsmedelshygien och om livsmedelslagstiftningen. De krav på utbildning och kunskap som gäller dig beror på vilken verksamhet du bedriver och vilka livsmedel du hanterar. Mer information för livsmedelsföretag finns hos Livsmedelsverket. Länk till livsmedelsverket.se
Där finns branschriktlinjer för olika ämnesområden som till exempel butik, honung, fast food, restaurang och bageri, ekologisk produktion.
Om du har frågor kontakta Miljö- och byggenheten på telefonnummer 0225-550 00 (vxl).
Starta din verksamhet
Den verksamhet du anmäler här, får starta tidigast två veckor efter du skickat in din anmälan. Kommunen behöver uppgifter om livsmedelsanläggningen för att kunna genomföra kontrollbesök.
När du företräder ditt företag så kan du använda din egen e-legitimation (tex Bank-ID eller Mobilt Bank-ID) för att logga in i e-tjänsten. E-legitimationen bevisar att det är du som gör registreringen.
Avgift för registreringen
För kommunens arbete med registreringen av din anmälan tar vi ut en avgift som motsvarar en timmes handläggningstid, enligt en taxa som är fastställd av kommunfullmäktige i Säters kommun.
Hämta dina företagsuppgifter
Dina uppgifter kan hämtas automatiskt från Bolagsverket, SCB och Skatteverket. Vill du hellre fylla i uppgifterna själv går det bra. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter.
Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Förenklad delgivning
I de ärenden där Miljö- och byggnämnden fattar beslut förenat med villkor eller när det går parten emot använder vi förenklad delgivning. Det innebär att beslutet skickas till dig i vanligt brev , e-post eller e-tjänst. Nästa arbetsdag skickar vi ett meddelande till dig om att vi har skickat beslutet. Meddelandet skickas på samma sätt som beslutet. Miljö- och byggnämnden kan även delge handlingar på annat sätt, vilket kan innebära att du måste skicka tillbaka ett delgivningskvitto eller skriva under på att du har blivit delgiven.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
Lagringstid
- 3 år
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Mottagare av personuppgifter
Handläggare på Miljö och byggenheten i Säters kommun.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök IMYs hemsida (https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och byggnämnden Säters kommun
miljo@sater.se
Veronica Seldée
miljo@sater.se
0225-553 84
www.sater.se/bygga-bo-miljo/livsmedel/
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Verksamhetsutövaren
- Livsmedelsanläggningen
- Verksamheten
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in