Livsmedelsanläggning-anmälan om registrering

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Du som vill starta en livsmedelsverksamhet ska ha kunskap om den verksamhet du vill bedriva. Du ska också ha kunskap i livsmedelshygien och om livsmedelslagstiftningen. De krav på utbildning och kunskap som gäller dig beror på vilken verksamhet du bedriver och vilka livsmedel du hanterar. Mer information för livsmedelsföretag finns hos Livsmedelsverket. Länk till livsmedelsverket.se
Där finns  branschriktlinjer för olika ämnesområden som till exempel butik, honung, fast food, restaurang och bageri, ekologisk produktion.
Om du har frågor kontakta Miljö- och byggenheten på telefonnummer 0225-550 00 (vxl).
 

Starta din verksamhet

Den verksamhet du anmäler här, får starta tidigast två veckor efter du skickat in din anmälan. Kommunen behöver uppgifter om livsmedelsanläggningen  för att kunna genomföra kontrollbesök.
När du företräder ditt företag så kan du använda din egen e-legitimation (tex Bank-ID eller Mobilt Bank-ID) för att logga in i e-tjänsten. E-legitimationen bevisar att det är du som gör registreringen. 

Avgift för registreringen

För kommunens arbete med registreringen av din anmälan tar vi ut en avgift som motsvarar en och en halv timmes handläggningstid, enligt en taxa som är fastställd av kommunfullmäktige i Säters kommun. Timavgiften är för närvarande 1255 kr.

Hämta dina företagsuppgifter

Dina uppgifter kan hämtas automatiskt från Bolagsverket, SCB och Skatteverket. Vill du hellre fylla i uppgifterna själv går det bra. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter.
Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.

 

Behandling av personuppgifter

Frågor om e-tjänsten

Följande behövs för e-tjänsten

  • E-legitimation

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa