Livsmedelsverksamhet - registrera ny verksamhet
Den här tjänsten kräver inloggningVälkommen att lämna uppgifter om en livsmedelsverksamhet i Säters kommun!
Här lämnar du uppgifter om ny livsmedelsverksamhet. Miljöenheten behöver uppgifterna för att placera verksamheten i rätt riskklass enligt Livsmedelsverkets nya riskklassningsmodell.
Varje livsmedelsföretagare skall särskilt underrätta lämplig behörig myndighet, på det sätt som den sistnämnda kräver, om alla anläggningar som han ansvarar för, där det i något led i produktions-, bearbetnings- och distributionskedjan för livsmedel bedrivs verksamhet, så att varje sådan anläggning kan registreras. Livsmedelsföretagare skall också se till att den behöriga myndigheten alltid har aktuell information om anläggningar, bland annat genom att underrätta den om betydande ändringar i verksamheten och om nedläggningar av befintliga anläggningar (artikel 6, punkt 2, förordning 852/2004). Kravet på registrering gäller även anläggningar med verksamhet som omfattas av Livsmedelsverkets föreskrifter om dricksvatten (LIVSFS 2022:12) enligt 3 § i LIVSFS 2022:8. Anmälan ska vara skriftlig.
Anmälan om registrering ska inkomma senast 10 dagar innan beräknat startdatum för din verksamhet, annars kan en livsmedelssanktionsavgift komma att tas ut. Handläggningsavgiften för en anmälan är 1385 kronor, faktura skickas separat. Verksamheten kommer att kontrolleras och riskklassas efter att den startat. Efterhandsdebitering tillämpas för genomförd kontroll. Taxan finns tillgänglig på www.sater.se.
Observera att bygglov krävs för vissa åtgärder, t.ex. vid nybyggnation, tillbyggnad, ändrad användning av lokal, uppförande av skyltar, plan och parkeringsplatser. Säters kommun har krav gällande fetavskiljare. För vidare information samt ansökningsblanketter, kontakta ansvarig förvaltning.
Hämta dina företagsuppgifter
Som företrädare för företaget så använder du ditt BankID för att logga in i e-tjänsten. I e-tjänsten kan du välja att hämta företagsuppgifter från Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Organisationsnummer
- Personnummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
3 år
Övrigt om lagringstid
Läs mer om behandling av personuppgifter här Personuppgiftsbehandling Miljö- och byggnämnden.
Mottagare av personuppgifter
Handläggare och registratorer för Miljö- och byggnämnden.
Övriga upplysningar
Enligt dataskyddsförordningen så har du som sökande:
- Rätt till rättelse
- Rätt till information
- Rätt till tillgång
- Rätt till begränsning av behandling
- Rätt att göra invändningar
- Rätt till dataportabilitet
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök IMYs hemsida (https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och byggnämnden, Säter Kommun
miljo@sater.se
Veronica Seldée
miljo@sater.se
0225-55 000
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Aktör
- Livsmedelsanläggningen
- Verksamheten
- Övrigt
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in